Kysymyksiä ja vastauksia sääntömuutoksesta

1. Miten PäPan johdossa säilyy jatkuvuus, jos koko hallitus pannaan kerralla uusiksi?
Jaetaan jatkuvuus ensin kahteen osaan: poliittiseen jatkuvuuteen ja hallinnolliseen jatkuvuuteen. Poliittisella jatkuvuudella tarkoitan sitä suuntaa ja tapaa, jolla piiriä johdetaan. Sen suunnan määrittää ensisijaisesti strategiamme. Toissijaisesti sen määrittää kulloinenkin piirinjohto, ja sillä tasolla poliittisen jatkuvuuden mittatikku on aina piirinjohtajien kauden pituinen – eikä sen pidä pidempi ollakaan. Eihän johtajien valitsemisessa vaaleilla olisi muuten mitään järkeä. Kun valitsemme piirin kokouksessa itsellemme johtajat, valitsemme samalla sen suunnan, johon he haluavat PäPaa viedä. Siksi johtajille on myös taattava mahdollisuus johtaa PäPa siihen suuntaan. Se ei onnistu, jos hallituksessa odottaa valmiiksi aiempaan johtamiseen juurtuneita tyyppejä, jotka eivät ehkä ole valmiita sitoutumaan uusien johtajien suuntaan.
Sitten hallinnon jatkuvuus, käytännön asioiden sujuvuus ja niin sanottu järjestön muisti. Kaikella kunnioituksella meitä luottiksia kohtaan: näissä asioissa jatkuvuuden takaavat lähes sataprosenttisesti työntekijämme, etunenässä tietysti toiminnanjohtaja ja muu johtotiimi. Siitä en olisi tippaakaan huolissani.

2. Miten PäPan toiminnanaloilla säilyy jatkuvuus, jos koko hallitus pannaan kerralla uusiksi?
Kun viime syksynä uudistimme organisaatiomme lippukuntia paremmin palvelevaksi ja helpommin johdettavaksi, päätimme, että hallituksen jäsenen eli toiminnanalan johtajan lisäksi jokaiselle ryhmälle nimetään puheenjohtaja. Näin iso pesti jakautuu kahdelle, ja osaaminen sekä kokemus säilyy ryhmän puheenjohtajalla, vaikka ministeri vaihtuisikin. Puheenjohtajan lisäksi toiminnanalan jatkuvuuden takaavat tietysti muutkin luottikset – tuskinpa heistä kovin moni lopettaa pestissään, koska ministerikin lopettaa. Vielä pysyvämpi jatkuvuuden varmistaja on työntekijä, jolla on usein monen vuoden kokemus toiminnanalasta.
Sitä paitsi: Vaikka hallituksen jäsenet vaihtuisivat vuorovuosin, ei se takaa toiminnanalojen jatkuvuutta millään tavalla. Jos alueministeri vaihtuu, ei hallituksessa jatkava viestintäministeri juurikaan vaikuta alueryhmän toiminnan jatkuvuuteen.

3. Mitä jos ne uudet piirinjohtajat keräävät hallitukseensa vain omia kavereitaan?
Luotetaan itseemme siinä, että valitsemme piirinjohtajiksi ihmiset, jotka eivät ole niin tyhmiä. Jokainen fiksu johtaja myös ymmärtää, että näin suuren piirin johtamisessa onnistuakseen on koottava hallitukseen monipuolisesti eri alueilta tulevia erilaisia tyyppejä. Ja jos ei ymmärrä: piirineuvostolla on edelleen valta valita hallituksen jäseniksi muita kuin piirinjohtajien esittämiä henkilöitä.

4. Onko tämä nyt nykyisen hallituksen tai piirinjohtajien keino varmistaa, että se saa riveihinsä vain kivoja tyyppejä?
Ei ole. Jos sääntömuutos tehdään nyt, se vaikuttaa vuonna 2014 valittavien piirinjohtajien toimintaan. Nykyiseen hallitukseen muutoksen läpimeno vaikuttaa kyssärissä numero kuusi kerrotulla tavalla.

5. Miten joukko keltanokkia pystyy ottamaan piirin johtamisen hanskaansa?
Edelleen: luotetaan siihen, että valitsemme piirinjohtajat, jotka osaavat kerätä tiimiinsä sekä kokemusta että tuoretta näkemystä piirin pyörittämisestä. Kun koko hallitus aloittaa kimpassa, ollaan lähtökohtaisesti samalla viivalla ja pystytään panostamaan perehdytykseen ja kouluttamiseen tehokkaammin. Esimerkiksi nykyinen hallitus Dingovartio piti osittain jo ennen kautensa alkua kaksi perehtymisiltaa, vapaamuotoisen tutustumisiltaman ja viikonloppuseminaarin, jossa keskityttiin johtamiskoulutukseen. Väitän, että näiden valmistelujen ja yhtenäisen tiimin ansiosta lähdimme johtamaan PäPaa erittäin hyvin valmistautuneena  – myös aiempiin piirihallituksiin verrattuna.

6. Mitä sääntömuutos tarkoittaisi tämän vuoden piirihallitusvaalien osalta?
Nyt hallituksessa on neljä jäsentä, jotka valittiin vuosi sitten yksivuotiselle kaudelle. Kolme on ilmoittanut jatkavansa, yksi ei. Lisäksi yksi kaksivuotinen hallituksen jäsen eroaa tehtävästään kesken kauden. Näiden kahden tilalle haemme siis uusia hallituslaisia. Jos ja toivottavasti kun sääntömuutos menee läpi, voitaneen kaikkia nyt katkolla olevia pestejä jatkaa vuoden 2014 loppuun – toki vaalin kautta. Tällöin koko Dingovartion kausi päättyisi ensi vuoden loppuun ja stage olisi vapaa piirin uudelle johdolle. Jos taas sääntömuutos ei mene läpi, joutuvat nyt katkokautiset hallituksen jäsenet ensinnäkin miettimään, haluavatko he asettua ehdolle kaksivuotiskaudelle 2014-2015 – alun perin olemme kuitenkin kaikki sitoutuneet vuosiin 2013-2014. Jos joo, joutuvat he joko eroamaan kesken tulevan kautensa (2014 lopussa) tai jatkamaan hallituspestiään vielä vuoden 2015.  Monta jossia.

Mikä vielä mietityttää? Kysy! Lisään tulevat kysymykset ja vastaukset tähän postaukseen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s